Disebabkan… oleh keteguhan saya yang jitu kepada prinsip dan dasar yang dianggap progresif, saya sering dianggap sebagai seorang sosialis…. Ramai yang berpandangan bahawa saya tidak berganjak dari pandangan politik saya dan tidak pernah berubah.… Sebenarnya saya telah berubah sedikit kerana keadaan yang berubah dan juga kerana usia saya dan pengalaman yang semakin meningkat…. Apa yang penting ialah saya masih berpegang teguh kepada idea-idea seperti keadilan sosial, kepedulian terhadap rakyat miskin dan perpaduan negara, selain menentang pengumpulan kekayaan tanpa had, rasuah dan tadbir urus yang buruk….
Jika saya dianggap sebagai seorang sosialis kerana berpandangan sedemikian, maka saya seorang sosialislah.… [Walau] sebagai apa pun yang saya pernah dituduh atau dicap, saya masih mempunyai kepercayaan yang tinggi terhadap keesaan Allah selain yakin dengan kuasa usaha manusia dan kekuatan rakyat.
Berkait hal ini saya percaya kepada Ketuanan Rakyat (Ketuanan Rakyat) dan bukannya Ketuanan Melayu, yang saya anggap berunsur perkauman. Saya sedia menerima Ketuanan Melayu jika ia bermaksud mempertahankan hak orang Melayu di lapisan masyarakat bawahan dan pada masa yang sama tidak mengabaikan hak orang lain daripada kelas bawahan kumpulan etnik lain. Dalam hal ini, ia tidak akan bertentangan dengan semangat Ketuanan Rakyat.
Syed Husin Ali, Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali (2012), mukasurat 259-60
Prof Syed Husin Ali, sarjana-aktivis luar biasa kelahiran Malaysia, meninggal dunia pada jam 00:25 pada hari Sabtu, 29 Jun di Hospital Selayang. Beliau berumur 88 tahun.
- Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both
- Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948
- Make a pledge or schedule an auto donation to Aliran every month or every quarter
- Become an Aliran member
Seperti yang dinyatakan dalam petikan di atas, beliau berpegang teguh kepada idea Malaysia yang terangkum, yang tidak membezakan orang berdasarkan kekayaan dan kuasa mereka – dan sudah tentu bukan sebuah negara yang membezakan rakyatnya berdasarkan bangsa dan agama mereka.
Syed Husin merupakan ahli pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan berkhidmat sebagai timbalan pengerusi majlis penasihat PKR saat beliau meninggal dunia.
Pada tahun 2003, Syed Husin sebenarnya telah memainkan peranan penting dalam pembentukan PKR. Parti itu ditubuhkan melalui penggabungan antara Parti Keadilan Negara yang masih baru, yang muncul daripada gerakan Reformasi, serta Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang telah lama dipimpinnya sebagai presiden dari 1990 hingga 2003.
Dr Wan Azizah Wan Ismail dipilih sebagai presiden entiti gabungan itu, PKR, dan Syed Husin muncul sebagai timbalan presiden.
Terdahulu, sebagai presiden PRM, Syed Husin pernah bertanding dalam tiga pilihan raya umum: bagi kerusi parlimen Batu pada 1990 dan bagi kerusi parlimen Petaling Jaya Selatan pada 1995 dan 1999. Tetapi beliau gagal menewaskan calon daripada gabungan pemerintah Barisan Nasional.
Ironisnya, apabila Syed Husin memutuskan untuk tidak bertanding dalam pilihan raya umum buat kali keempat pada 2008, PKR melakar kemenangan di negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Sekali gus menjadikan beliau tidak termasuk dalam golongan yang menang.
Sebaliknya, beliau telah menjalankan kempen pilihan raya parti dan membantu orang lain untuk diundi ke Parlimen dan dewan undangan negeri.
Beliau kemudiannya dilantik sebagai senator Dewan Negara selama dua penggal, dari 2009 hingga 2015.
Ramai di antara kita yang mengikut politik progresif dan perjuangan untuk menjadikan Malaysia tempat yang lebih baik pastinya telah mendengar tentang Syed Husin Ali lama sebelum kita bertemu dengannya secara bersemuka; reputasi beliau mendahuluinya.
Syed Husin dilahirkan di Batu Pahat, Johor, pada 23 September 1936. Ibu bapanya mempunyai berketurunan raja daripada Kesultanan Siak di Sumatera.
Selepas pendidikan sekolah menengah, beliau mendaftar di Universiti Malaya di Singapura. Beliau memperoleh ijazah BA (Kepujian) pada tahun 1959 dan MA pada tahun 1962.
Pada tahun berikutnya, Syed Husin dilantik sebagai pensyarah dan menyertai Jabatan Pengajian Melayu di Universiti Malaya di Kuala Lumpur. Pada tahun 1973, beliau memperoleh PhD dalam antropologi sosial dari London School of Economics and Political Science (LSE).
Sebagai pelajar universiti di Singapura, Syed Husin aktif dalam kegiatan mahasiswa. Sebagai pensyarah di Kuala Lumpur, beliau pernah menjadi penasihat kepada pelajar, khususnya dalam Kelab Sosialis dan Kesatuan Mahasiswa Universiti Malaya (UMSU).
Pada November 1974, petani di Baling unjuk rasa berkaitan harga getah yang rendah serta kos sara hidup yang tinggi. Ketika jumlah peserta unjuk rasa semakin ramai dalam protes berikutnya, mereka kemudian ditembak gas pemedih mata.
Ini mencetuskan bantahan pelajar di beberapa universiti pada awal Disember – di Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Institut Mara di Kuala Lumpur, serta di Universiti Sains Malaysia di Pulau Pinang.
Syed Husin adalah antara segelintir pensyarah dan beberapa pelajar – kira-kira dua dozen kesemuanya – yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada akhir Disember 1974.
Itu adalah hari-hari yang bergelojak. Pelajar di Malaysia, seperti yang lainnya di rantau ini – mungkin kerana imperialisme AS dan peperangannya di Indochina – berjuang untuk hari esok yang lebih baik.
Susulan protes itu, kerajaan meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dan memagari serta mengetatkan kawalan keselamatan di kampus. Ia juga tidak membenarkan kesatuan mahasiswa dan mengenakan kawalan ketat ke atas kegiatan serta kewangan pelajar.
Syed Husin telah ditahan selama enam tahun kerana didakwa terlibat dalam pemberontakan petani di Baling dan dalam protes pelajar di Kuala Lumpur.
Salah satu daripada banyak bukunya, Dua Wajah(Tahanan Tanpa Bicara) (1996), menceritakan pengalamannya dalam tahanan polis dan kemudiannya di Pusat Tahanan Kamunting. Buku itu menceritakan kisah menyedihkan tentang penyeksaan psikologi dan peraturan ketat melibatkan kegiatan harian tahanan. Tetapi ia juga menggambarkan pertemanan yang tumbuh di kalangan rakan-rakan tahanan.
Antara mereka yang ditahan pada penghujung 1974 kerana didakwa menghasut petani untuk memprotes ialah Anwar Ibrahim, yang ketika itu seorang ketua pelajar gerakan pemuda Islam dan merupakan bekas pelajar Syed Husin.
Apabila mendengar pemergian Syed Husin, Anwar, yang kini merupakan Perdana Menteri, melahirkan rasa terima kasih kepada “bekas guru, mentor dan rakannya” dalam catatan Facebooknya. Beliau memuji sarjana-aktivis itu kerana “berjuang sekerasnya untuk nasib mereka yang miskin, melarat dan tertindas, sambil mempertaruhkan jiwanya dalam mendepani permasalahan kemiskinan dan perjuangan kaum tani seperti Hamid Tuah dan juga nasib kaum buruh di Selangor pada sekitar 1960an”.
Anwar juga memuji mentornya atas sokongannya kepada petani di Kedah dan peneroka bandar (atau setinggan) dan mahasiwa di Kuala Lumpur pada awal 1970-an.
Yang penting, PM juga berkata bahawa Syed Husin juga merupakan seorang pengarang dan pemikir yang telah meninggalkan “pengetahuan luas” tentang keadaan dan nasib mereka yang tertindas.
Perkara ini jugalah yang ditekankan oleh Abdul Rahman Embong, bekas profesor sosiologi di Universiti Kebangsaan Malaysia dan bekas presiden Persatuan Sains Sosial Malaysia (PSSM).
Rahman menulis: “(Beliau) seorang penulis dwibahasa prolifik yang mengejar minatnya dalam penulisan sehingga hari-hari terakhirnya, Syed Husin meninggalkan warisan yang kaya untuk anak cucu. Beliau menulis dan menyunting kira-kira 20 buku, menyediakan lebih 100 kertas kerja untuk jurnal dan menulis banyak artikel untuk media tempatan.”
Saya cukup ingin menghuraikan ilmu yang telah ditinggalkan oleh Syed Husin ini. Bagi saya, inilah mungkin warisan utamanya. Beliau adalah seorang pelaku dan juga pemikir. Beliau adalah ‘sarjana-aktivis’ asli Malaysia.
Beliau adalah salah seorang sarjana Malaysia pertama memperoleh ijazah PhD dalam antropologi sosial daripada LSE. PhD beliau kemudiannya diterbitkan dengan judul Malay Peasant Society and Leadership (1976).
Di dalamnya, Syed Husin berhujah bahawa kemunduran Melayu bukanlah kerana institusi dan nilai budaya petani, seperti yang didakwa oleh banyak penyelidik lain – terutamanya sarjana asing – ketika itu. Sebaliknya, ia berdasarkan hubungan kelas dalam masyarakat Melayu luar bandar.
Menggunakan kerja penyelidikannya di lapangan, beliau menegaskan bahawa memahami hubungan kelas perlu melibatkan dan mempertimbangkan dimensi hubungan persaudaraan, hubungan dengan parti politik, agama dan status sosial. Hubungan sebeginilah yang mesti ditelisik.
Kajian Syed Husin mendapat sambutan hangat dan mengagumkan ramai pelajar universiti dalam memerhati kesusahan kaum tani Melayu. Beliau menarik ramai pelajar seperti Anwar ketika zaman mudanya ke kuliahnya. Beliau juga menarik berbondong bondong pelajar siswazah untuk menulis tesis PhD mereka di bawah seliaannya.
Para pelajarnya cukup menghormati sarjana aktivis ini yang sangat rendah hati dan penyabar ini. Bukan itu sahaja, beliau dilihat secara meluas sebagai juara golongan tertindas dan melarat.
Selepas dibebaskan dari Pusat Tahanan Kamunting, Syed Husin dilantik sebagai profesor penuh. Pada tahun 1990, rakan sejawat memilihnya sebagai presiden kedua PSSM – jawatan yang dipegangnya selama 10 tahun seterusnya. Reputasi beliau sebagai seorang sarjana juga ada kaitan dengan kepimpinan beliau dalam persatuan ini.
Sains sosial mula diajar di universiti-universiti Malaysia sejak tahun 1970-an. Jadi, usaha PSSM untuk menggalakkan pembangunan dan pengajian sains sosial tidak boleh kalau tidak dititikberatkan. Kepimpinan kumpulan itu penuh tekad menganjurkan ceramah dan seminar berkala mengenai hal ehwal semasa di pelbagai kampus.
Dua persidangan turut diadakan secara dwitahunan – satu di peringkat antarabangsa dan satu lagi di peringkat kebangsaan – juga diadakan secara berganti ganti. Persidangan ini menyediakan ruang untuk pertukaran idea dan pandangan, serta menarik anak muda Malaysia untuk meneruskan pengajian sains sosial.
Saya bernasib baik kerana terlibat sama dalam persidangan antarabangsa pertamanya dengan tema “Pemodenan dan identiti budaya kebangsaan”. Diadakan pada 10-12 Januari 1983 di Universiti Malaya di Petaling Jaya, ia merupakan persidangan besar pertama yang saya hadiri di Malaysia.
Sama pentingnya, saya bertemu Prof Syed Husin buat pertama kali ketika di persidangan ini. Saya terkejut kerana dia seorang yang bertubuh kecil, lembut tutur katanya serta berpakaian ringkas. Sikapnya yang mesra, kelucuan dan senyuman yang menular membuatkan orang di sekelilingnya senang. Beliau kelihatan seperti orang biasa, semacam seorang rakan sekerja kita sendiri. Beliau mempunyai kata-kata semangat yang cukup hangat bagi seorang penerima PhD ketika itu yang amat saya hargai. Beliau juga menyatakan minat yang mendalam untuk membaca kajian saya tentang “kampung baru” sebaik sahaja ia diterbitkan.
Itulah persidangan paling menarik yang saya pernah hadiri sampai sekarang ini! Para penceramah dan peserta cukup terlibat dalam pertukaran maklumat yang hangat. Walaupun ada kalanya sesetengah pihak menganggap isu yang dibincangkan sebagai ‘sensitif’ dari sudut pandang etnik, pandangan ini tidaklah pula menyebabkan konflik dan ketegangan. Sebaliknya, saya merasakan wujud semangat setiakawan dan peluang untuk membahaskan isu secara membina.
Kertas kerja yang dibentangkan kemudiannya disemak dan diterbitkan dalam jilid yang menarik, Ethnicity, Class and Development Malaysia (1984), disunting oleh Syed Husin Ali (Kuala Lumpur: PSSM). Koleksi ini mengandungi 19 esei, semuanya ditulis oleh sarjana tempatan.
Artikel utamanya adalah oleh Syed Husin sendiri. Secara keseluruhannya, esei tersebut meneroka kajian pembangunan di Malaysia dari perspektif etnik dan kelas. Ia bukan salah satu daripadanya tetapi mencakupi kedua-duanya. Keterujaannya adalah dalam memikirkan bagaimana faktor etnik dan kelas bersilang.
Kajian sains sosial baharu sedang dijalankan dan kemudiannya ditulis dan disebarkan melalui jilid ini dan berlaku dalam tempoh dua dekad yang akan datang – 1980-an dan 1990-an – yang cukup berbeza dalam orientasi awal kesarjanaan yang wujud, dalam dua sudut pandang yang menarik.
Pertama, ketika para saintis sosial asinglah yang sebahagian besarnya telah menjalankan kajian yang lebih awal, di tahap yang kedua, saintis sosial tempatan dan yang lebih muda kemudian menerajuinya.
Kedua, Malaysia tidak lagi secara automatik ditanggapi sebagai masyarakat majmuk atau komunal, dalam pengertian Furnivall-ian. Dibingkai dengan sudut pandang komunal sebegini, kumpulan pertama ahli sains politik seperti Milne, Ratnam, Means dan Vasil tertarik kepada bentuk konsosiasionalisme sebagai cara dan mekanisme untuk mengurangkan atau mengatasi komunalisme dalam proses politik. Sebaliknya, beberapa kumpulan saintis politik seterusnya mempersoalkan mengapa perkauman dan bukan, misalnya, konsep kelas, yang harus merangka proses politik. Mereka menelisik andaian yang digunakan oleh kumpulan sarjana yang pertama.
Walaupun Syed Husin mungkin dianggap sebagai sarjana aktivis terulung Malaysia pada generasinya, beliau juga memainkan peranan penting dalam mengumpulkan sekumpulan kecil individu muda yang berfikiran sama yang kebanyakannya berpangkalan di Lembah Klang.
Antaranya ialah Allahyarham Ishak Shari dan Allahyarham Rustam Sani, KS Jomo dan Rahman Embong. Kesemua mereka adalah sarjana aktivis tersohor. Mereka bekerja di universiti awam dan cukup rapat antara satu sama lain. Sebagai individu, mereka telah menerbitkan secara meluas – kedua-dua karya ilmiah dan tulisan yang lebih popular. Dan seperti Syed Husin, mereka juga terlibat dalam aktivisme masyarakat sivil.
Terima kasih kepada persidangan PSSM, penerbitan dan mesyuarat tetap yang lebih inklusif (dalam skop topik yang dibincangkan) dan sokongan pelbagai etnik yang diperolehinya, wacana sains sosial muncul di bawah naungannya, sekurang-kurangnya sehingga pergantian abad ini.
Ini menghalang wacana hal ehwal Malaysia daripada menjadi lebih eksklusif. Pendekatan eksklusif sebegitu telah disebarkan oleh cendekiawan Muslim yang terkesan dengan suasana kebangkitan Islam ketika itu. Beberapa cendekiawan Melayu yang percaya kepada wacana “ketuanan Melayu” juga telah mempromosikan pemikiran eksklusif sebegini, yang dikaitkan dengan rejim pemerintahan lama pimpinan Umno selama enam dekad lamanya.
Sebaliknya, wacana bagi mewujudkan kebebasan, keadilan dan perpaduan dalam Malaysia yang berbilang etnik dan agama turut diletakkan dalam agenda diskursif oleh PSSM.
Amat wajar satu festschrifttelah dikumpulkan sebagai penghormatan kepada Prof Syed Husin Ali sejurus selepas beliau berundur dari Universiti Malaya pada 1990 dan daripada jawatannya sebagai presiden PSSM. Buku dengan judul Malaysia, Critical Perspectives: Essays in Honor of Syed Husin Ali – disunting oleh Ikmal Said dan Zahid Emby, Persatuan Sains Sosial Malaysia, (1996) – mengandungi 10 esei termasuk beberapa karya tulisan oleh rakan Aliran.
Malangnya, pengunduran Syed Husin daripada tampuk pimpinan, ditambah pula dengan pengembangan dan pengkorporatan sistem universiti sejak akhir 1990-an, mempunyai kesan negatif bagaimana universiti digerakkan. Ia juga mengendurkan kemunculan sarjana aktivis baru.
Dalam salah satu ucapan terakhirnya kepada PSSM, Syed Husin menyatakan kekecewaannya:
…bilangan pelajar dan juga kakitangan yang mempunyai sifat ingin tahu serta peka, perlahan-lahan mengecut. Mereka semakin terpengaruh bukan sahaja oleh budaya takut kepada pihak berkuasa, tetapi juga oleh nilai materialistik yang telah [pun] meresap jauh ke dalam semua lapisan masyarakat, termasuk universiti. Ini telah mendorong ramai kakitangan akademik menjadi taksub untuk hanya menjaga periuk nasi sendiri dan bergerak untuk kejayaan peribadi, tanpa adanya hati nurani atau tanggungjawab sosial. Saya melihat autonomi universiti perlahan-lahan terhakis dan kebebasan akademik terus terjejas. Bagi saya, suasana universiti semakin menindas dan membingitkan. Ia menjadi lebih seperti jabatan kerajaan.
… Kita nampaknya tidak berjaya menyumbang idea baharu serta menyediakan kepimpinan intelektual walaupun dalam bidang pengkhususan kita sendiri. Pemimpin politik negara selalunya lebih pantas dalam mengenal pasti isu sosial yang sepatutnya didiagnosis pertama kali oleh saintis sosial…. Tidak ramai saintis sosial berani menjalankan kajian bebas atau mengemukakan idea kritikal. Mungkin ini adalah salah satu sebab mengapa kita tidak diiktiraf oleh masyarakat umum dan tidak diambil serius oleh pemimpin kerajaan.
Syed Husin Ali, “The Role of the Malaysian Social Scientists in a Fast-Changing Society” (2001)
Dalam masa dua atau tiga dekad kemudiannya, keterujaan dalam menjalankan kajian sains sosial yang inklusif dan pro-keadilan, mengutamakan kebebasan dan perpaduan, nampaknya telah memberi laluan memutar segala usaha yang ada sebelumnya.
Apa yang kita dengar sekarang ialah keluh kesah tentang bagaimana kebebasan akademik terjejas, universiti kehilangan autonomi mereka, dan isu kritikal tidak dikaji dengan serius. Kekurangan idea kritis cukup membimbangkan. Ahli sains sosial berada dalam bahaya apabila tidak diambil serius lagi.
Rahman Embong telah menyatakan: “Pemergian Profesor Syed Husin Ali menandakan berlabuhnya tirai suatu era bersejarah zaman pasca merdeka yang telah melahirkan ramai sarjana, cendekiawan, pemimpin dan pemikir yang cemerlang yang telah mencorakkan perjalanan sejarah tanah air kita. Pemergian beliau adalah suatu hari yang sedih bagi Malaysia.” Adakah pemerhatian beliau ini tepat?
Berikutan pemergian Syed Husin dan sebagai sebuah penghormatan kepada usaha sepanjang hayatnya dalam usaha menggerakkan “Ketuanan Rakyat” serta Malaysia yang lebih inklusif, ahli sains sosial, terutamanya yang lebih muda, harus mencontohi teladan Syed Husin. Itulah penghormatan terbesar untuk kita mengingati sarjana aktivis yang luar biasa ini.
Prof Syed Husin Ali meninggalkan tiga orang anak – Ali, Alia dan Aini. Isterinya Sabariah Abdullah dari Kelantan telah meninggal dunia pada 2013; begitu juga rakan-rakan seperjuangannya seperti Usman Awang, Said Zahari dan Dr MK Rajakumar. Sudah tentu, beliau juga meninggalkan begitu ramai bekas pelajar, rakan dan teman seperjuangan dari semua latar belakang etnik dan agama serta dari semua lapisan masyarakat.
Marilah kita hidupkan semangat ingin tahu sosiologi beliau, serta dukungannya terhadap keadilan sosial dalam menggerakkan kerjasama pelbagai etnik.
Dirgahayu, professor yang dihormati. Alfatihah!
Francis Loh
Editor bersama, surat berita Aliran
2 Julai 2024
Terjemahan oleh: Zikri Rahman
Senarai karya Prof Syed Husin Ali (tidak lengkap)
(1964) Social Stratification in Kampung Bagan, Kuala Lumpur: Malaysian Branch of the Royal Asiatic Association, Monograph No.
(1975) Malay Peasant Society and Leadership, Kuala Lumpur: Oxford University Press.
(1978) Kemiskinan dan Kelaparan Tanah di Kelantan, Petaling Jaya: Karangkraf Sdn Bhd
(1981) Malays: Their Problems and their Future, Kuala Lumpur: Heinemann
(ed) (1984) Ethnicity, Class and Development Malaysia, Kuala Lumpur: Persatuan Sains Sosial Malaysia
(1996) Two Faces: Detention without Trial, Petaling Jaya: Insan also published as: Dua Wajah: Tahanan tanpa Bicara, Petaling Jaya: Insan
(2001) ‘The Role of the Malaysian Social Scientists in a Fast-Changing Society’ In KS Jomo (ed) Re-inventing Malaysia: Reflections on its Past and Future, Bangi: Penerbit UKM, pp 108-113
(2004) Merdeka Rakyat dan Keadilan: Kumpulan Artikel mengkritik dasar-dasar UMNO-BN dan Mengemukakan Asas-asas Politik Menuju Malaysia Baru, Petaling Jaya: SIRD
(2012) Memoirs of a Political Struggle (Petaling Jaya: SIRD) also published as Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali, Petaling Jaya: SIRD
(2015) Ethnic Relations in Malaysia: Conflict and Harmony, Petaling Jaya: SIRD
(2020) A People’s History of Malaysia also published as Sejarah Malaysia Rakyat
(2023) Tokoh-Tokoh Pejuang Rakyat edited together with Abdul Rahman Embong and Zikri Rahman, Cheras: Pusat Sejarah Rakyat
Muhammad Ikmal Said and Zahid Emby (eds) (1996) Malaysia Pandangan Kritis Esei Penghargaan untuk Syed Husin Ali, Petaling Jaya: Persatuan Sains Sosial Malaysia
AGENDA RAKYAT - Lima perkara utama
- Tegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyat
- Galakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitar
- Raikan kerencaman dan keterangkuman
- Selamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undang
- Lawan rasuah dan kronisme