Oleh Jo Kukathas
Salah satu ini tidak sama dengan yang lain.
Ya, Teater Garasi dari Indonesia.
Yang lain adalah dari Malay…sia.
Festival George Town (GTF) 2024 mempunyai program yang menarik, dan saya harap kontroversi baru-baru ini membuat orang melihat program itu dan bukannya para pengacau politik dan profesional.
- Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both
- Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948
- Make a pledge or schedule an auto donation to Aliran every month or every quarter
- Become an Aliran member
GTF adalah festival seni antarabangsa. Sentiasa begitu. Orang Malaysia diwakili dalam festival ini, bukan Melayu/Cina/India/Dan Lain-Lain. Sama seperti orang Indonesia dan Taiwan dan Sepanyol dan Thai dan Vietnam ‘diwakili’. Walaupun mereka tidak dipilih berdasarkan negara mereka (ini bukan Sukan Olimpik) atau bangsa mereka (ini bukan Pesta Raya). Mereka dipilih kerana pengarah seni merasakan mereka mempunyai sesuatu yang menarik atau mendalam atau gembira atau indah atau buatan baik untuk dikongsi dengan penonton di Pulau Pinang.
Anda boleh menyuarakan pendapat atau tidak setuju mengenai pilihan artistik tertentu. Itu akan menjadi perbualan yang menarik. Sebaliknya, orang memilih untuk bercakap tentang kaum. Itulah sebabnya perbualan di Malaysia tidak pernah menjadi perbualan. Ia tidak pernah menjadi dialog. Ia adalah ancaman, dan mereka yang membuat ancaman sering akan berkata saya akan kongsi gambar anda di media sosial dan menggalakkan orang untuk mengganggu anda jika anda tidak setuju dengan saya. Ini sudah berlaku kepada staf GTF 2024.
Ini mewujudkan persekitaran yang tidak selamat untuk semua orang.
Pembulian siber baru-baru (dalam insiden lain) ini mengakibatkan kematian seorang wanita muda. Dia tidak tahan dengan ancaman itu dan membunuh diri. Tetapi itu tidak membawa kepada sebarang pemikiran yang mendalam (soul-searching). Pembuli itu hanya dikenakan denda RM100.
Ini seperti KK Super Mart sekali lagi. Mereka juga terpaksa memohon maaf.
Ini seperti Mentega Terbang. Pengarah, penerbit dan penulis sedang melawan tuduhan di mahkamah. Selepas rumah dan kereta mereka dirosakkan dan seorang pelakon muda diserang.
Kegemparan ini telah menyebabkan penaja GTF takut. Sekurang-kurangnya ada pihak yang telah meminta agar logo mereka dikeluarkan. Ini tidak baik untuk sokongan terhadap seni.
Orang yang membuat ancaman seperti ini tidak patut disokong, tetapi ada orang yang berfikir ia adalah OK untuk berbuat demikian. Tetapi mereka hanya diperalatkan dalam perang budaya proksi yang sedang berlaku.
Satu video promosi tunggal untuk GTF telah menjadi beg tinju politik terbaru dalam perang ini. Ia menampilkan terutamanya tiga penghibur: Aida Redza, seorang penari kontemporari Melayu; Ling Goh, seorang penggiat wayang kulit Cina tradisional dan opera yang menceritakan kisah kontemporari; dan Kumaran Rajangam, seorang pemain tabla tradisional India. Bersama-sama mereka mewakili kemodenan, hibriditi dan tradisi dalam seni.
Pengkritik mereka berkata ia tidak menampilkan budaya Melayu. Dengan itu, saya rasa mereka maksudkan ia tidak menampilkan versi pesta raya budaya Melayu. Fakta bahawa ia menampilkan penari terkenal negara dan antarabangsa Aida Redza, yang karyanya berakar dalam tarian tradisional Melayu, nampaknya tidak penting bagi mereka.
Masalahnya nampaknya bukan bahawa video itu tidak menampilkan artis Melayu tetapi identiti Melayu mereka tidak disederhanakan menjadi klise identiti. Klise yang, seperti yang ditunjukkan oleh ahli sains sosial tempatan Por Heong Hong, diwarisi daripada penjajah British kita.
Saya memetik Por Heong Hong sepenuhnya:
Muzium perbezaan, terutamanya perbezaan berasaskan kaum/etnik, adalah tindakan melakukan modeniti kolonial putih dan hierarki perbezaan melalui paparan visual yang meluas di muzium di seluruh Eropah bermula dari abad ke-19. Malangnya, banyak dekad politik perkauman pasca-kolonial telah secara efektif mengkondisikan ramai rakyat Malaysia untuk berfikir tentang perbezaan hanya sepanjang garis etnik, daripada merenungkan dan menggugat perbezaan-perbezaan yang dimuziumkan ini.
Mungkin sebahagian daripada masalah terletak pada pemahaman kita tentang apa itu seni. Kita telah menyamakan seni dengan pelancongan begitu lama sehingga kita mengharapkan Citrawarna, program tarian untuk pelancong, warisan budaya kita yang dikomersialkan menjadi gigitan yang mudah dicerna – M/C/I/DLL diperiksa dengan hambar – seringkali tidak bermakna. Ia adalah pertunjukan luaran kepelbagaian tetapi sering kali kosong. Anda tidak akan melihat puteri utama di sana atau mana-mana bentuk seni lain yang lebih kompleks atau lebih daripada sekadar hiburan sederhana.
Jangan salah faham, tidak ada yang salah dengan hiburan biasa tetapi ada perbezaan antara membuat seni dan membuat hiburan. Dan saya rasa rakyat Malaysia lapar akan seni. Saksikan barisan yang terbentuk di luar Galeri Ilham untuk pertunjukan Hadiah Seni Ilham mereka. Sudah tiba masanya seni dipisahkan dari pelancongan supaya kita memisahkannya secara intelektual dan emosi.
Saya rasa GTF memberi anda kepelbagaian yang jujur dan rakyat Malaysia yang bekerja merentasi etnik adalah bukti itu.
Sesetengah pengkritik berkata budaya Melayu sepatutnya lebih “diwakili”. Itu mengatakan lebih banyak tentang kejahilan pengkritik tersebut daripada apa-apa pun. Aida Redza adalah penari terlatih klasik dan gerakan tangannya adalah dari tarian Melayu. Fakta bahawa gerakan tangan ini mempunyai asal-usul dalam tarian klasik India tidak menjadikannya kurang budaya Melayu. Tanya Dr Anis, pelopor utama Malaysia, penyelidik dan pembuat Zapin, dan dia akan memberitahu anda tentang pengaruh Hadhramawt yang masuk ke dalam pembuatan bentuk seni Melayu ini.
Semua seni adalah hibrid. Seniman adalah makhluk yang ingin tahu dan kami meminjam dan mencuri idea sepanjang masa.
Tetapi sebenarnya, itu tidak penting. Batu api ini tidak berminat dengan fakta. Beritahu mereka bahawa empat program dikepalai oleh artis Melayu dan mereka tidak peduli. Itu secara numerik lebih besar daripada mana-mana yang lain.
Seseorang menulis bahawa Aida Redza adalah token. Mereka juga menuduh festival hanya mempunyai ‘orang putih’.
Saya menjawab:
Mengapa Aida Redza token? Dia seorang artis yang cemerlang. Bukan penari budaya token tetapi artis yang berakar dalam tarian Melayu yang telah mengamalkan seninya selama beberapa dekad walaupun kesukaran menjadi artis di Malaysia. Anda boleh melihat latihannya dalam gerakan tangannya. Tidak menghormati dia jika memanggilnya token.
Terdapat empat program dalam festival antarabangsa ini yang diketuai oleh artis Melayu. Secara numerik, itu lebih daripada mana-mana yang lain. Terdapat juga artis Melayu lain yang bekerja bersama rakan seni mereka dari setiap kaum.
Terdapat program dari Indonesia, Thailand, Vietnam, India, Taiwan, Jepun, Singapura… terdapat Platform Pengeluar Asia yang berjalan seiring. Apa yang begitu putih tentang semua ini? Dan jadi apa jika artis dari Lithuania dan Bulgaria juga dijemput? Ia adalah festival seni. Ia menjemput artis.
Terdapat festival budaya pada masa lain dalam tahun yang menonjolkan boria, mak yong dan wayang kulit. Perkara yang menyedihkan ialah hampir tiada siapa yang pergi [untuk acara ini]. Hampir tiada siapa yang mahu belajar bentuk-bentuk ini. Penghibur ini hampir tidak disokong oleh komuniti etnik mereka sendiri. Namun tiba-tiba orang mendesak mereka terlibat. Itu tokenisme.
Daripada melompat pada gerabak name-calling yang bermotifkan politik, mungkin berhenti dan berfikir bahawa orang di belakang festival adalah orang biasa, adalah artis. Mereka cuba mencipta program yang pelbagai, iaitu yang akan menarik minat usia yang berbeza, minat yang berbeza. Sesetengah orang suka Coldplay. Orang lain suka Rossa. Orang lain suka Bjork.
Penganjur GTF tidak mempunyai agenda politik untuk mendapatkan kuasa. Mereka tentu tidak mempunyai agenda perkauman. Penyebaran perkauman dan penaburan kaum terhadap satu sama lain, seperti biasa, datang dari luar dan ia bermotifkan politik. Mengapa lagi menentang institusi seperti GTF yang semakin kukuh dan cuba mengoyaknya? Mengapa mengganggu dan membuli pembuat seni festival?
Bagaimanapun, ia memberi publisiti kepada festival itu – di sini dan di peringkat antarabangsa. Artis antarabangsa terpaksa membuat persembahan di hadapan intimidasi. Dan Platform Pengeluar Asia sedang mengadakan kem pengeluar Asia di George Town, jadi mereka mendapat pandangan dekat betapa sukarnya membuat seni di Malaysia. Ia adalah cerita yang akan mereka bawa pulang bersama mereka.
Seperti cerita pembatalan saat akhir konsert, seperti pengenalan “kill switch”, seperti penutupan konsert kerana perbuatan seseorang penghibur, Malaysia akan menjadi tempat yang dielakkan oleh orang lain.
Ini sangat menyedihkan kerana secara sejarah perkara menguntungkan kita ialah secara geografi, kita berada di lokasi persimpangan. Barang, kapal, idea datang dari seluruh tempat. Pulau Pinang dan Melaka, khususnya, adalah pelabuhan yang membuka hati mereka kepada dunia. Kerana ini, tempat-tempat ini berkembang. Tempat-tempat ini adalah bandar pelabuhan global dan warisan campuran kaya Pulau Pinang adalah petunjuk keterbukaan, keberanian dan keingintahuannya. Tiada katak di bawah tempurung di Pulau Pinang.
Tetapi kini semuanya adalah rasa ketakutan dan mentaliti katak tempurung parokial. Tiba-tiba, tempurung kelapa adalah perumahan pilihan.
Pergi lihat program-program ini oleh artis Malaysia dan Indonesia. Mereka kelihatan hebat. Beberapa acara, seperti Ridwan Saidi, hanya mempunyai beberapa tiket yang tinggal. Semoga ini bermakna festival tahun ini akan mendapat sambutan yang lebih baik.
Tetapi kesannya akan melangkaui festival itu. Ini hanyalah sebahagian daripada usaha berterusan untuk merosakkan idea Malaysia Malaysia. Nampaknya walaupun janji-janji Pakatan Harapan sebelum pilihan raya, tali yang mengikat mereka dengan Umno dan rasa hidup dalam ketakutan terhadap Pas telah membuat kita, rakyat, negara yang diduduki oleh penduduk yang serba takut.
Daripada merendahkan artis GTF dan mempersoalkan motivasi mereka, saya rasa kita perlu berdiri teguh melawan para pengacau dan mempersoalkan motivasi mereka. Seniman hanya ingin membuat seni. Pengacau politik hanya ingin membuat kekacauan.
Jadi baguslah ketua menteri Pulau Pinang membuka festival itu dengan menangani serangan media sosial dengan diplomasi dan maruah. Dan boria.
Saya teringat satu insiden yang berlaku pada tahun 1999. Syarikat saya sedang mengadakan pertunjukan, satira politik yang mengkritik penangkapan Dr Mahathir Mohamad terhadap Anwar Ibrahim, insiden mata hitam dan perbicaraan liwat yang berikutan.
Pertunjukan itu dilaporkan kepada polis dan Cawangan Khas, dan akibatnya mereka melawat kami di Auditorium MAS, tempat kami mengadakan persembahan. Mereka menonton pertunjukan tetapi tidak merakamnya. Mereka nampaknya menikmati pertunjukan itu dan ketawa terbahak-bahak. Tetapi keesokan harinya, mereka menghubungi pejabat Auditorium MAS dan meminta mereka untuk merakam pertunjukan itu secara rahsia.
Pegawai kami yang bertanggungjawab bertanya mengapa, dan pegawai-pegawai itu tidak dapat memberikan alasan. Jadi, pegawai kami menolak. Kami tidak melakukan apa-apa yang salah, kata pegawai kami, hanya menyuarakan apa yang dirasakan oleh ramai orang. Selain itu, kami adalah pelanggan, bukan Cawangan Khas. Kami membayar untuk tempat itu dan mereka tidak mempunyai hak untuk merakam kami secara rahsia atau sebaliknya.
Saya rasa pihak Cawangan Khas tidak menjangka pertunjukan keberanian oleh pihak kami. Mereka menyerah kalah.
Jika kita ingin mempunyai masa depan yang baik, kita perlu berdiri teguh melawan para pengacau sama ada yang dipimpin oleh kerajaan atau pembangkang. Untuk mencipta dunia baru yang berani, kita semua perlu berani. – Jo Kukathas/Facebook
Jo Kukathas adalah seorang pembuat teater – seorang penulis, pengarah, dramatorg dan pelakon – serta pengarah seni sebuah syarikat teater.
AGENDA RAKYAT - Lima perkara utama
- Tegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyat
- Galakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitar
- Raikan kerencaman dan keterangkuman
- Selamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undang
- Lawan rasuah dan kronisme